Cardano, Geronimo
,
Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen
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(cclvij)
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de
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cclvij
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0313
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313
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ſachen/ Das ſiebend bůch.
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darinnen ſchwimmen/ ja ſie möchten auch ni
<
gap
/>
erſchlucken. </
s
>
<
s
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echoid-s8419
"
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="
preserve
">Doch werden
<
lb
/>
die fiſchſchoren inn erlichen weichen fiſchen/ n
<
gap
/>
thaut vnd fleiſch bedecket/
<
lb
/>
als den wißelinen/ welche zů beyden ſeiten/ gegen einanderen über/ ſieben
<
lb
/>
löchlin habend.</
s
>
<
s
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echoid-s8420
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="
preserve
"/>
</
p
>
<
p
>
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echoid-s8421
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preserve
">Es iſt aber von nöten zů dem erſten bedencken/ ob die fiſch den lufft/ o{der}
<
lb
/>
<
note
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right
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="
note-0313-01
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note-0313-01a
"
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="
preserve
">Fiſchen athẽ.</
note
>
das waſſer/ oder die beyd/ oder deren keines durch den athem an ſich zie-
<
lb
/>
hen? </
s
>
<
s
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="
echoid-s8422
"
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="
preserve
">Rondelletius meinet (auch wider Ariſtotelis meinũg) ſie ziehen den
<
lb
/>
<
note
position
="
right
"
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="
note-0313-02
"
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="
note-0313-02a
"
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="
preserve
">Rondelletius.</
note
>
lufft an ſich/ vnd ſolliches mit diſen argumenten/ zům erſten weil die meer
<
lb
/>
krebs/ meerſchwalmen/ äl/ ſchnäcken/ vnd andere fiſch lang auſſerthalben
<
lb
/>
dem waſſer leben/ dieweil ſie enge fiſchſchoren hand. </
s
>
<
s
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="
echoid-s8423
"
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="
preserve
">hargegen die chamen
<
lb
/>
oder Muſchelfiſch/ vnd vnder den vnſeren die hecht/ leben nit lang/ dann
<
lb
/>
ſie ginen gar weit. </
s
>
<
s
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="
echoid-s8424
"
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="
preserve
">darũb nennet man ſie auch von dem ginen/ vnnd weit-
<
lb
/>
ſchluckẽ/ Chamen. </
s
>
<
s
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="
echoid-s8425
"
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preserve
">Es haltet auch dz meer athem in jm/ vnd ſeind in jedem
<
lb
/>
vermiſcheten ding alle element. </
s
>
<
s
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="
echoid-s8426
"
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="
preserve
">dieweil dañ vnder dem waſſer der lufft iſt/
<
lb
/>
ziehen die fiſch diſen an ſich. </
s
>
<
s
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="
echoid-s8427
"
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="
preserve
">wir ſehen auch daß diſe (wie wir das hertz) die
<
lb
/>
beyn auff bleyen/ mit welchen die fiſchſchoren bedeckt ſeind/ vnd laſſen die
<
lb
/>
wider nider/ welches gentzlich ein anzeigung ihres athems iſt.</
s
>
<
s
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echoid-s8428
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"/>
</
p
>
<
p
>
<
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echoid-s8429
"
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preserve
">Es iſt auch in anderen thieren das athmen darumb angerichtet/ damit
<
lb
/>
der geyſt vnd das leben erfriſchet werde. </
s
>
<
s
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="
echoid-s8430
"
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="
preserve
">alſo daß auch die fliegen/ wañ wir
<
lb
/>
eigenlichen darauff acht haben/ den athem an ſich ziehen. </
s
>
<
s
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="
echoid-s8431
"
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="
preserve
">dieweil dann die
<
lb
/>
fiſch ein geiſt vnd leben hand/ demnach vyl vollkomener ſeind dañ die flie-
<
lb
/>
gen/ an größe/ natur/ verſtand/ vnnd geburt/ iſt billich daß ſie ſich durch
<
lb
/>
das athmen wider erfriſchẽ. </
s
>
<
s
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="
echoid-s8432
"
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="
preserve
">Es můß auch der geyſt/ weil er abnimmẽt/ wi-
<
lb
/>
der erfriſchet werden/ vñ diſes durch den lufft. </
s
>
<
s
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="
echoid-s8433
"
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="
preserve
">er zeücht auch an diſem orth
<
lb
/>
Plinium an/ ſo dem Ariſtoteli widerſpricht/ vnd fürnemlich mit diſem ar-
<
lb
/>
gument/ daß die fiſch zů ſommers zeiten keüchen/ vnd wann das meer ſtill
<
lb
/>
iſt/ ginen/ dieweil ſie von dem lufft nit erkület werden. </
s
>
<
s
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="
echoid-s8434
"
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="
preserve
">er thůt auch hinzů/
<
lb
/>
daß die fiſch/ wañ man ſie in ein geſchirr ſo voll waſſer iſt/ legt/ alſo lang le-
<
lb
/>
ben/ weil dz geſchirr offen ſthet/ wañ man ſie aber bedecket/ ſterben ſie bald.
<
lb
/>
</
s
>
<
s
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echoid-s8435
"
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="
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">wañ aber dz geſchirr allein halb vol waſſer iſt/ werdẽ die fiſch dariñen kurtz
<
lb
/>
weilen vnd frölich hin vnd har faren. </
s
>
<
s
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echoid-s8436
"
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="
preserve
">wañ du jnẽ aber die hẽnd für dz maul
<
lb
/>
hebſt/ werden ſie gleich auff hörẽ kurtzweilẽ/ vnd ſich zů dem waſſer hinauff
<
lb
/>
halten/ vnd wz noch für lufft vorhanden/ begeren an ſich zůziehen. </
s
>
<
s
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="
echoid-s8437
"
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="
preserve
">Es zie-
<
lb
/>
hen auch die krebs vnnd ſchnecken den lufft offenbarlich an ſich/ wiewol ſie
<
lb
/>
in waſſeren leben/ vnd ob wol die ſchnecken kein rören haben. </
s
>
<
s
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echoid-s8438
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">dañ {der} ſchaum
<
lb
/>
ſo den kreb ſen bey dem maul ligt/ zeigt an daß ſie athmen.</
s
>
<
s
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="
echoid-s8439
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preserve
"/>
</
p
>
<
p
>
<
s
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="
echoid-s8440
"
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="
preserve
">Es machen auch die fiſch vyl getöß/ welche nit möchten on lufft ſein/ wie
<
lb
/>
wol diſe kein ſtim̃ hand/ weil ſie der lungen/ vnd beweglichen zungen man-
<
lb
/>
glen. </
s
>
<
s
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="
echoid-s8441
"
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="
preserve
">Wañ man auch die Sepien/ von welchen ſchwartzer ſchweiß gath/ fa-
<
lb
/>
het/ laßen ſie ein lufft mit einẽ großen getöß võ jnen/ welches ein anzeigũg/
<
lb
/>
daß ſie athmen. </
s
>
<
s
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="
echoid-s8442
"
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="
preserve
">Wir haben auch ein argumẽt darzů gethan/ dz ſie vn{der} dem
<
lb
/>
waſſer/ ſo zůſam̃en fallet/ ein getöß machẽ. </
s
>
<
s
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="
echoid-s8443
"
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="
preserve
">es iſt aber kein getöß on lufft.
<
lb
/>
</
s
>
<
s
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="
echoid-s8444
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="
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">wann nun vnder dem waſſer lufft iſt/ ſoll niemand zweiflen/ die fiſch ziehẽ
<
lb
/>
den athem an ſich. </
s
>
<
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="
echoid-s8445
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">dann diſes ſo auß vnd hinein geth/ iſt alwegẽ ſubteiler. </
s
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="
echoid-s8446
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">
<
lb
/>
Wann wir aber Ariſtotelis meynung vnd die warheit an jren ſelbs beden-
<
lb
/>
cken wöllen/ iſt offenbar daß diſe fiſch allein athmen welche lungen hand. </
s
>
<
s
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="
echoid-s8447
"
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="
preserve
">
<
lb
/>
Es bedũckt mich aber/ es habe diſer man/ in dem bůch/ ſo er võ den fiſchẽ
<
lb
/>
geſchriben/ jhm ſelbs mehr wöllen ein nammen machen/ dann die warheit
<
lb
/>
</
s
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p
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div
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text
>
</
echo
>