Cardano, Geronimo
,
Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen
Text
Text Image
Image
XML
Thumbnail overview
Document information
None
Concordance
Notes
Handwritten
Figures
Content
Thumbnails
Table of contents
<
1 - 30
31 - 60
61 - 90
91 - 120
121 - 136
[out of range]
>
<
1 - 30
31 - 60
61 - 90
91 - 120
121 - 136
[out of range]
>
page
|<
<
(cccxxxvi)
of 997
>
>|
<
echo
version
="
1.0RC
">
<
text
xml:lang
="
de
"
type
="
free
">
<
div
xml:id
="
echoid-div478
"
type
="
section
"
level
="
1
"
n
="
48
">
<
p
>
<
s
xml:id
="
echoid-s10971
"
xml:space
="
preserve
">
<
pb
o
="
cccxxxvi
"
file
="
0392
"
n
="
392
"
rhead
="
Von mancherlei wunderbaren
"/>
ein böſen dampff gibt/ die ſchlang aber ein weſenlich gifft/ darzů ein wun
<
lb
/>
den. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s10972
"
xml:space
="
preserve
">Ich weiß auch kein andere kranckheit/ ſo ehe ertödet dañ die peſtelentz/
<
lb
/>
außgenom̃en {der} einig erſtaunẽde vñ gäch todt/ wölcher auch über ober zelle
<
lb
/>
te ding allein dẽ menſchẽ vexiert. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s10973
"
xml:space
="
preserve
">wiewol auch etlich arthẽ {der} peſtelẽtz vorhã-
<
lb
/>
den/ ſo nitt min{der} in einẽ augenblick dẽ menſchẽ vmbringẽ/ dañ {der} gech todt.</
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s10974
"
xml:space
="
preserve
"/>
</
p
>
<
p
>
<
s
xml:id
="
echoid-s10975
"
xml:space
="
preserve
">Dieweil nun die menſchliche natur zů allen dingen ringfertig/ iſt jren al
<
lb
/>
<
note
position
="
left
"
xlink:label
="
note-0392-01
"
xlink:href
="
note-0392-01a
"
xml:space
="
preserve
">Menſch fleü-
<
lb
/>
get nitt.</
note
>
lein zůwider/ daß ſie nitt fliegenn mag. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s10976
"
xml:space
="
preserve
">diſes beſchicht darumb/ daß es nitt
<
lb
/>
an dem temperament/ ſonder geſtalt ſthet. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s10977
"
xml:space
="
preserve
">Es iſt aber ſolches ſo faſt wider
<
lb
/>
vnſer natur/ daß man auch in fablen nicht dörffen daruon anziehen/ wie
<
lb
/>
man dann vyl ding von Thyaneen etdichtet. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s10978
"
xml:space
="
preserve
">doch iſt gwüß daß nicht ſchwe
<
lb
/>
rers zů thůnd von wegen deß großen laſts.</
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s10979
"
xml:space
="
preserve
"/>
</
p
>
<
p
>
<
s
xml:id
="
echoid-s10980
"
xml:space
="
preserve
">Wie ghet es aber zů weil er gantz kaal vnd glatt/ daß er ſo ein dicken vnd
<
lb
/>
<
note
position
="
left
"
xlink:label
="
note-0392-02
"
xlink:href
="
note-0392-02a
"
xml:space
="
preserve
">Manns bart:</
note
>
langen bart hat? </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s10981
"
xml:space
="
preserve
">was iſt für ein gewiſſer zeichen ſeiner treffenlichẽ werme?
<
lb
/>
</
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s10982
"
xml:space
="
preserve
">zwar nitt aller werme/ ſonder allein deß geburt glids. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s10983
"
xml:space
="
preserve
">ſolliches zeigt an daß
<
lb
/>
weder den kinden nach den frauwen/ nach den verſchnittnen der bart wach
<
lb
/>
ſet. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s10984
"
xml:space
="
preserve
">auch an keinem anderen orth dann am kine. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s10985
"
xml:space
="
preserve
">wann den verſchnittnen ei-
<
lb
/>
ner vorhin gewachſen/ ſo beleibt er/ aber wie geſagt/ wachſet jnen kein ande
<
lb
/>
rer. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s10986
"
xml:space
="
preserve
">Wann nun einem der bart außfellet/ iſt ein anzeigung daß ein mangel
<
lb
/>
bey dem geburt glid iſt/ als in der Indiſchen kranckheit vnd böſen Frantzo
<
lb
/>
ſen. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s10987
"
xml:space
="
preserve
">wann aber einem auch dz haar im haupt außfallet/ zeigt es die ſchwind
<
lb
/>
ſucht vnnd abnemmen daß gantzen leibs an. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s10988
"
xml:space
="
preserve
">Wann aber das haar in dem
<
lb
/>
haupt allein außfallet/ zeigt es ein treffenliche außtrückne daß haupts vnd
<
lb
/>
hirnes an/ vnnd diſes an dem anfang/ vnd darumb iſt ein treffenliche ent-
<
lb
/>
pfindtlichkeit in allen ſinnen vorhanden. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s10989
"
xml:space
="
preserve
">Alſo auch wann einem allein der
<
lb
/>
bart grauw wirt/ zeiget er ein ſchwach heit daß geburts glid an/ vnnd daß
<
lb
/>
man nitt mehr wol mag der liebe pflegen. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s10990
"
xml:space
="
preserve
">alſo wann allein das haar grauw/
<
lb
/>
zeiget es ſorg/ ſchwach heit deß hirns/ vnnd ein forcht an. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s10991
"
xml:space
="
preserve
">Wann aber beide
<
lb
/>
grauw ſeind/ zeiget es das alter vnd kelte daß gantzen leibs an.</
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s10992
"
xml:space
="
preserve
"/>
</
p
>
<
p
>
<
s
xml:id
="
echoid-s10993
"
xml:space
="
preserve
">Ds laſſet ſich auch anſehen als wann alles das dem menſchen begegnet/
<
lb
/>
dem menſchen ſelbs zůgehöre/ vnnd nitt dem leib oder gemüt allein. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s10994
"
xml:space
="
preserve
">wann
<
lb
/>
einem der leib wee thůt/ iſt nit der leib/ ſonder der menſch kranck. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s10995
"
xml:space
="
preserve
">iſt das ge
<
lb
/>
müt traurig/ fürwar ſo iſt der menſch traurig. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s10996
"
xml:space
="
preserve
">alſo iſt es auch mitt dem ver-
<
lb
/>
ſtand. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s10997
"
xml:space
="
preserve
">Ich rede aber von denen begirden vnnd anfechtungen/ ſo mitt einer
<
lb
/>
erkanndtnuß beſchehen. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s10998
"
xml:space
="
preserve
">dann ob die überigen auch alſo ſeyend oder nit/ iſt
<
lb
/>
vns nicht vyl angelegen. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s10999
"
xml:space
="
preserve
">darumb wann der menſch gantz beſch weret/ kom-
<
lb
/>
met doch der anfang offt von dem leib/ als in kranckheitẽ/ etwan von dem
<
lb
/>
gemüt/ als in traurigkeit vnnd forcht/ etwan von beiden/ als in ſchlaffen
<
lb
/>
vnnd wachen. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s11000
"
xml:space
="
preserve
">Deßhalben wol hie zů fragen/ dieweil der weyſeſt/ dorechti-
<
lb
/>
geſt/ frömmeſt/ böſt/ ſterckeſt/ ſchwecheſt/ glückhafftigeſt/ vnnd vnglück-
<
lb
/>
hafftigeſt/ vnnd alles anders nur einer iſt/ ob die ding alle zůgegenn/ oder
<
lb
/>
gar nicht: </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s11001
"
xml:space
="
preserve
">dann das etwas vorhanden/ vnd etliches nitt/ iſt nitt billich. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s11002
"
xml:space
="
preserve
">es
<
lb
/>
mögend auch nitt mehr dann diſe vier vnderſcheid ſein: </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s11003
"
xml:space
="
preserve
">dann die weißheit
<
lb
/>
vnd dorheit gehöret zů deß gemüts vnd der ſeelen ſubſtantz. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s11004
"
xml:space
="
preserve
">Zů deren quali
<
lb
/>
tet vnnd eigenſchafft die from̃keit vnd boßheit. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s11005
"
xml:space
="
preserve
">dann zů der from̃keit gehö-
<
lb
/>
rend alle tugendt/ zů der boßheit alle laſter. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s11006
"
xml:space
="
preserve
">Zů deß leibs eigenſchafft gehö-
<
lb
/>
ret ſtercke vnd ſchwachheit/ zů wöllichen geſundtheit/ kranckheit/ auch die
<
lb
/>
ſinnreiche/ vnd doller verſtand gehöret. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s11007
"
xml:space
="
preserve
">die ſchöne geſtalt aber/ iſt ein fröm
<
lb
/>
de gůtthat/ vnd nit eines ſelbs eigen. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s11008
"
xml:space
="
preserve
">die glückſeligkeit vnd vnglückſeligkeit
<
lb
/>
</
s
>
</
p
>
</
div
>
</
text
>
</
echo
>